Regler gruvespillet
Gruvespillet
Alder: Fra syv år og oppover.
Antall spillere: Fra to til 100. Det er kjekt å spille med en hel skoleklasse på likt.
Matematisk område: Addisjon og sannsynlighetsregning.
Kort fortalt skal spillerne gjennom tre runder skaffe seg flest mulig diamanter. Den med flest diamanter vinner. Men pass deg – det er flere farer som truer…
Regler:
Forberedelser: Alle spillerne trenger noe å skrive på og skrive med. Stokk kortene og legg dem på et bord. Alle spillerne reiser seg.
- Trekk et kort. Dette kortet er enten et diamantkort eller et katastrofekort. Dersom det er et diamantkort, noterer alle spillerne ned antallet diamanter, og kortet blir lagt bort. Er det et katastrofekort skal kortet legges slik at alle spillerne kan se det.
- Sjekk om det siste kortet førte til at det er to like Runden er i så fall over, og alle spillerne som fortsatt var med i gruven mister alle diamantene sine.
- Dersom det ikke er to like katastrofekort, må spillerne avgjøre om de fortsatt vil være med i gruven. Spillerne teller i kor til tre. På tre setter de spillerne som vil trekke seg ut på stolen sin. Disse spillerne noterer antallet diamanter de fikk totalt denne runden, og kan ikke miste dem. De spillerne som fortsatt står kan få flere diamanter, men dersom katastrofen inntreffer, mister de alle.
- Gjenta steg 1 – 3 til det har kommet to like katastrofekort eller alle spillerne har trukket seg ut av gruven.
- Tell opp diamantene. Den spilleren som totalt har flest diamanter etter tre runder vinner spillet.
Alternativ til å reise seg: Det er ikke nødvendig at alle reiser seg og setter seg når de vil trekke seg ut. Det er også mulig at hver spiller har noe smått i hånden (en liten visk, en klinkekule eller noe liknende). I punkt 3 tar alle spillerne fram en lukket hånd. De teller til tre, og på tre åpner de hånden. Dersom hånden er tom, er de videre med i gruven. Dersom de har en klinkekule i den, trekker de seg ut. Med få spillere er dette et fint alternativ, men med en hel klasse er det kjekkest at alle reiser seg.
Eksempel på en runde:
Trekk kort.
Spillerne noterer ned 1 i boka si.
Trekk kort.
Spillerne noterer ned 6 i boka si.
Trekk kort.
Første katastrofekort: Katastrofen inntreffer ikke før det har kommet to like katastrofekort.
Spillerne får valg om å trekke seg ut eller bli med videre. Tell gjerne høyt til tre, og spillerne som trekker seg ut må sette seg på tre.
Trekk kort.
Spillerne som fortsatt er med, noterer ned 1 i boka si.
Spillerne får valg om å trekke seg ut.
Trekk kort.
Andre katastrofekort: Katastrofekortene er ikke like, katastrofen inntreffer ikke.
Spillerne får valg om å trekke seg ut.
Trekk kort
Spillerne som fortsatt er med, noterer ned 6 i boka si.
Spillerne får valget om å trekke seg ut.
Trekk kort.
Tredje katastrofekort: To av katastrofekortene er like, katastrofen inntreffer.
Spillerne som fortsatt er med i gruven mister alle diamantene de samlet denne runden.
Spillerne som trakk seg ut i tide regner ut hvor mange diamanter de har fått.
Bland alle kortene og gjør klar til ny runde.