Alder: Mellomtrinnet og oppover
Antall deltakere: Fra to til 100. Det er kjekkest å ha denne aktiviteten med hele klassen på likt.
Matematisk område: Addisjon, hoderegning og problemløsning.
Regler for aktiviteten:
Se gjerne gjennom filmen over først. Her får du en oversikt over hvordan aktiviteten kan utføres med en klasse.
Før timen starter skriver du 26 731 på en lapp og bretter den sammen. Når elevene er på plass, viser du dem lappen, og legger den en plass der alle kan se den. Men ingen får lov til å åpne den!
Be alle elevene om å tenke på et firesifret tall. Når alle tenker på et tall, skriver du dette på tavlen:
6733
Nå utfordrer du en av elevene til å si tallet han tenkte på. Det kan for eksempel være 5326. Skriv dette tallet under det første. Nå står dette på tavlen:
6733
5326
Nå skal du skrive opp et tredje tall. Det tallet skal framstå som helt tilfeldig for elevene, men du som lærer vet at det ikke er det. Du velger nemlig et tall slik at summen av elevenes første tall og ditt tall blir 9999. Siden elevene valgte 5326 må du nå skrive 4673. Dette tallet finner du ganske fort, du vet at på tusenplass må du addere 4 til 5 for å få 9, på hundrerplass må du addere 6 til 3 for å få 9, og så videre. Nå står det på tavlen:
6733
5326
4673
La elevene velge et nytt tilfeldig tall, for eksempel 1632:
6733
5326
4673
1632
Skriv opp et siste tall, som sammen med 1632 blir 9999:
6733
5326
4673
1632
8367
Når alle disse tallene står på tavlen, skal du finne summen av dem. Gjør dette i fellesskap med elevene i klassen. Skriv summen på tavlen.
Ta nå fram lappen fra innledningen. La gjerne en elev få åpne den opp og vise den til resten av klassen. Det står nå 26 731 på både lappen og tavlen!
Veien videre:
Nå har du skapt en matematisk undring hos elevene. Hvordan i alle dager klarte læreren dette? Denne undringen kan vi spille videre på med å engasjere elevene i å finne ut hvordan det er mulig. I en slik prosess kan følgende spørsmål være til hjelp:
- Hva er likt og ulikt med tallet som står på lappen og det første tallet læreren skrev opp?
- Hva blir differansen mellom de tallene? Eventuelt, hva blir summen av de fire siste tallene?
- Hva blir summen av tall nummer 2 og 3? Tall nummer 4 og 5?
- Dersom læreren skriver ned 23 756 på lappen, hvilket tall må han da starte med å skrive opp på tavlen?
Til slutt kan vi gi deg følgende tips til aktiviteten.
- Lag et poeng ut av lappen i starten slik at du sikrer deg at alle elevene får med seg at det er en hemmelig lapp.
- Skriv opp tallene dine fort, slik at det ser tilsynelatende tilfeldig ut.
- Dersom en elev gir deg tall som 2222 eller 1234 kan du si at det er for lette tall, du vil gjerne ha noen mer vanskelige. Men pass på å skryte av denne/disse elevene i etterkant av aktiviteten, for med deres eksempler ville det vært lettere å sett sammenhengen.