Flere og flere elever møter til matematikktimen med en klump i magen. De frykter at de ikke skal forstå, at de ikke skal oppleve mestring – allerede før timen har begynt. Hva om starten på timen kunne snudd på dette? Hva om læreren kan fange elevenes nysgjerrighet før frykten får tak?
Min løsning på denne utfordringen har vært: Start timen med en oppgave som alle kan være med på. En som pirrer nysgjerrigheten, senker skuldrene – og gir elevene muligheten til å oppleve ekte matematisk mestring. Start undervisningen med det jeg kaller en oppvarmingsoppgave.
I foredraget får du teste ut oppvarmingsoppgaver du kan bruke allerede neste time. Du lærer hva som kjennetegner en god oppvarming, hvordan den fanger elevene – og hvordan oppvarmingsoppgaver kan bli et viktig verktøy i den pedagogiske verktøykassen din.
Passer for: Matematikklærere i grunnskolen og videregående opplæring
Om foredragsholderen
Gaute Hovtun er lidenskapelig opptatt av å vise at matematikk er forståelig, engasjerende – og faktisk gøy.
Med master i matematikkdidaktikk og undervisningserfaring fra både ungdomsskolen og lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger, der han jobber som førstelektor, kombinerer han faglig tyngde med praktisk gjennomføringsevne.
Han har skrevet den fagfellevurderte artikkelen Oppvarmingsoppgaver, og er forfatter av boken Mer matematikk, takk!, en verktøykasse av slike oppvarmingsoppgaver som gjør det enklere å skape motivasjon og mestring i matematikkundervisningen.
I 2024 grunnla han Matherials AS sammen med Runar Haarr – et selskap som jobber for å spre matematikkglede i skolen og samfunnet for øvrig.
Gjennom sitt arbeid har Gaute også blitt kjent som Matematikklæreren på LinkedIn, der innleggene hans har nådd hundretusener med folkelig og engasjerende formidling av matematikk.
Kontakt oss
Nysgjerrig på hva et foredrag kan gjøre for ditt team, skole eller arrangement?
Ta gjerne en uforpliktende prat med oss – ring +47 950 31 394 eller send en e-post til post@matherials.no.